S-s-ssshhhh!
Facebook mag dan wel meer dan 8 miljard video views per dag hebben, maar het gros hiervan wordt bekeken zonder geluid.
Volgens meerdere uitgevers, wordt maar liefst 85 procent van alle video’s bekeken met het geluid uit. Neem bijvoorbeeld de website LittleThings, met maandelijks gemiddeld zo’n 150 miljoen bekeken video’s op Facebook. Vijf-en-tachtig hiervan wordt bekeken zonder audio. Ditzelfde geldt voor nieuwssite Mic, die eenzelfde percentage aangeeft. Entertainment en trend website PopSugar meldt een percentage tussen de 50 en 80 procent.
Dit nieuws is op zich geen verrassing. Facebook heeft haar systeem namelijk zo gebouwd dat video’s standaard zonder geluid worden getoond. Veel uitgevers zijn hier dan aan gewend geraakt en voorzien hun video’s van tekst en bijschriften.
Veel van deze video’s zijn alsnog voorzien van achtergrond muziek of gesproken tekst, maar zijn zo gemaakt dat deze ook zonder geluid begrepen kunnen worden.
“From day one, there pretty much has been the psychology that you have to catch their attention immediately,” vertelt Gretchen Tibbits, COO van LittleThings.
Facebook telt een view pas nadat er 3 secondes van de video bekeken zijn. Dit houdt in dat uitgevers manieren moeten vinden om gebruikers over te halen verder te kijken. Alhoewel de eerste 3 seconden kritisch zijn, is het belangrijk dat de video de aandacht vast kan houden, zonder daarbij geluid nodig te hebben.
Content publiceren die voldoet aan de eisen van Facebook helpt uitgevers te publiceren op grootte schaal. Echter, het zorgt er ook voor bijna elke video op eenzelfde soort manier wordt vormgegeven. Neem bijvoorbeeld, deze video van NowThis over een Tylenol ingredient en deze video van Tech Insider over een futuristische fiets. Alhoewel ze over compleet andere onderwerpen gaan is de opbouw hetzelfde: een opvallende visual of boodschap gevolgd door een tekstuele uitleg over de inhoud.
Origineel is anders, maar ja, het werkt. Dus uitgevers zullen dit soort video’s blijven maken.
Stille advertenties
Ook adverteerders hebben de nieuwe standaard van ‘stille video’s’ inmiddels omarmd als dé standaard voor Facebook. Volgens MEC North America, worden 85-90 procent van de merk video’s van hun klanten zonder geluid bekeken. Dit houdt echter niet in dat consumenten minder geëngageerd worden. Interne studies van het bureau tonen aan dat KPI’s als naamsbekendheid en aankoopintentie niet beïnvloed werden door het wel of niet aan hebben staan van het geluid tijdens het bekijken van de video, aldus Noah Mallin, hoofd social van het marketingbureau.
“Sound is still an option [on Facebook], but it’s not required,” vertelt Rye Clifton, director of experience at GSD&M. “If you can make something compelling without needing people to turn the audio on, you’re ahead of people who are not thinking that way.”
Maar dit geldt enkel als de content speciaal gemaakt wordt voor Facebook. Wanneer de video niet enkel voor Facebook bestemd is gelden er andere regels. Als we de prestaties van videocampagnes meten op een kosten-per-view basis komt YouTube 9 van de 10 keer goedkoper uit dan Facebook. Dit met name door het feit dat Facebook adverteerders kosten berekent op basis van 3, dan wel 10 seconden views. Dit terwijl YouTube, adverteerders de mogelijkheid biedt pas te betalen wanneer de gebruiker de volledige video heeft bekeken.
Belangrijk is om rekening te houden met het platform waarvoor de media bestemd is. Daarnaast doet het geen kwaad als je video zowel met als zonder geluid je boodschap overbrengt. Vragen of hulp nodig met jouw video marketingstrategie? Neem gerust contact met ons op.
BRON: Digiday