Een prachtige nieuwe webshop
Je hebt een prachtige website, maar je wordt niet gevonden in Google. Er zijn twee manieren om dit te veranderen. Eén optie is SEA (Search Engine Advertising), denk hierbij aan Adwords. De andere optie is SEO (Search Engine Optimization). Waar het bij de eerste gaat om de betaalde zoekresultaten van zoekmachines, gaat het bij zoekmachine-optimalisatie om het optimaliseren van je pagina’s om hoger in Google te komen bij de niet-betaalde, dan wel organische zoekresultaten. Er zijn verschillende technieken om hoog te scoren, maar ook voldoende manieren om juist lager te scoren of zelfs helemaal niet meer terug te komen in de zoekresultaten. Daarom in dit artikel de 10 meest gemaakte fouten met betrekking tot zoekmachine-optimalisatie, zodat jij deze kan vermijden.
1. Overpopulatie zoekwoorden
Oma’s appeltaart. Het lekkerste recept voor je eigen traditionele Oma’s Appeltaart. Met deze tips zet je in 60 minuten de lekkerste Oma’s Appeltaart op tafel. Begin dus snel met het maken van de lekkerste Oma’s Appeltaart.
Het toepassen van zoekwoorden is een belangrijk punt bij het schrijven van content. Echter, let wel op dat je hierin niet doorslaat. Waar zoekmachines voorheen voornamelijk keken naar de toepassing van zoekwoorden in pagina’s zijn de algoritmes van zoekmachines tegenwoordig een stuk slimmer. Zo bekijken ze tegenwoordig ook de dichtheid van voorkomende zoekwoorden. Dus als je bijvoorbeeld een recept schrijft voor echte Oma’s Appeltaart, zorg er dan voor dat je tekst leesbaar blijft en de gekozen zoekwoorden natuurlijk terugkomen in de tekst.
2. Geen zoekwoorden
Waar overpopulatie van zoekwoorden een veelgemaakte fout is, is het niet toepassen van zoekwoorden een andere fout. Alhoewel er in sommige artikelen over zoekmachine optimalisatie wordt gezegd dat je je hier in het begin niet op hoeft te richten, is dit in onze ogen een gemiste kans. Uiteraard moet je overpopulatie van zoekwoorden vermijden, maar door het uitvoeren van een zoekwoorden onderzoek ben je beter voorbereid tijdens het schrijven van je artikel. Nu je weet op welke woorden er gezocht wordt kun je een artikel schrijven die deze woorden bevat en is de kans groter dat een zoekmachine jouw artikel meeneemt in de zoekresultaten voor deze zoekopdrachten.
3. Onjuist gebruik HTML Tags
Tijdens het schrijven van je artikel moet je op verschillende punten letten. Een veel vergeten punt hierbij is een correcte toepassing van HTML tags. Alhoewel het artikel er verder prachtig uit kan zien, leest een zoekmachine de pagina op een andere manier dan een persoon. Door titels niet juist te definiëren in de code en het vergeten van beschrijvingen bij afbeeldingen is het voor een zoekmachine lastig om de inhoud van een pagina te graderen. Let er dus op dat je koppen de juiste tags meegeeft (H1, H2, H3, enz.) en bij afbeeldingen de Alt-tags niet vergeet in te vullen (een zoekmachine kan immers een afbeelding niet lezen zoals wij dat kunnen).
4. Slechte content
Eigenlijk spreekt dit voor zich, maar artikels die vol spelfouten zitten, of totaal niet van doen hebben met jouw doelgroep zijn een dooddoener voor een hogere positie in Google. Stel je schrijft één artikel per week dat enkel gaat over de introductie van nieuwe werknemers of over het bedrijfsuitje van afgelopen weekend. Deze content is niet bepaald interessant voor een grote groep mensen, noch zal er op dit artikel gezocht worden. Let er dus op dat je relevante artikels schrijft die bijdragen aan de behoeftes van potentiële lezers. Vraag jezelf af waar jouw lezers geïnteresseerd in zijn, welke antwoorden zij zoeken en zorg ervoor dat jouw artikel hierop inspeelt.
5. Gekopieerde of dubbele content
Bij het schrijven van een artikel kan je best inspiratie opdoen van andere websites. Echter, het klakkeloos kopiëren van content van andere websites is taboe. Plagiaat is niet alleen strafbaar, maar werkt ook nog eens ten nadele van zoekmachine-optimalisatie. Let er bij het schrijven van artikels ook op dat je artikel geen dubbele content bevat, dan wel een exacte kopie is van een eerder geplaatst artikel, met een andere titel. Zoekmachines lezen immers beide pagina’s. Niet alleen concurreer je nu met jezelf, maar geeft bijvoorbeeld een Google je zelfs strafpunten voor het proberen met andere zoekwoorden en hetzelfde artikel hoger in Google te komen.
6. Gebroken links
Het hebben van links in je artikel naar andere pagina’s op je site, of zelfs naar andere websites kan bevorderlijk zijn voor de zoekmachine-optimalisatie. Het is hierbij belangrijk om erop te letten dat deze links (blijven) werken. Stel je hebt een artikel geschreven over zoekmachine-optimalisatie en refereert hierin naar verschillende websites met handige tools of aanvullende informatie. Als deze links met verloop van tijd niet meer werken, is de kwaliteit van je artikel achteruit gegaan. Dit merken ook zoekmachines op en deze zullen jouw website dan ook lager laten scoren dan pagina’s waarvan de links wel werken.
7. Niet geïndexeerd kunnen worden
Het komt gelukkig maar weinig voor, maar toch komen ook wij nog steeds websites van klanten tegen die NIET geïndexeerd kunnen worden door zoekmachines. Dit kan verschillende redenen hebben: zo kunnen er bestanden op de server overgebleven zijn tijdens het maken van de site, een zogeheten robots.txt of .htaccess die het indexeren onmogelijk maken, of staat er nog een vinkje in bijvoorbeeld WordPress aan die het indexeren van jouw website door zoekmachines ontmoedigd. In andere gevallen heeft het te maken met de zogenaamde noindex en nofollow tags die meegegeven kunnen worden aan pagina’s. Deze zorgen er respectievelijk voor dat een pagina niet geïndexeerd wenst te worden, dan wel de links op de pagina niet gevolgd mogen worden door zoekmachines. Beide tags verhinderen het indexeren van jouw website en daarmee een hogere positie in Google.
8. Geen gebruik maken van social media
Social media is vandaag de dag niet meer weg te denken. Waar veel mensen aan de ene kant zoekmachines gebruiken om websites te vinden, gebruiken steeds meer mensen social media om artikelen te vinden die hen interesseert. Het artikel dat door een bekende gedeeld wordt of door het bedrijf dat je volgt lees je namelijk sneller dan dat je er toevallig op neerstrijkt tijdens een surf-sessie. Het niet gebruiken van social media om jouw artikelen te verspreiden is dan ook een groot gemis. Niet enkel om het zojuist beschreven feit, maar ook vanwege het opbouwen van links naar jouw website. Des te meer kwalitatieve pagina’s linken naar jouw website, des te hoger deze in Google scoort.
9. Foute SEO Technieken toepassen
Er zijn veel websites die SEO technieken beschrijven en bedrijven die zoekmachine-optimalisatie aanbieden. Hier zitten veel technieken tussen die ‘snelle’ resultaten beloven. Het gaat hier veelal om zogenaamde ‘black-hat’ technieken. Bijvoorbeeld linkbuilding door maar op zoveel mogelijk websites te verwijzen naar jouw artikel werkt niet bepaald in het voordeel van zoekmachine-optimalisatie. Zoals reeds gezegd zijn zoekmachines de laatste jaren veel slimmer geworden en geven zij tijdens het indexeren van pagina’s cijfers aan pagina’s. Zodra een link naar jouw website op veel websites staat met een laag cijfer, zal dit automatisch betekenen dat jouw website tevens een lager cijfer toegekend krijgt. Zorg er dus altijd voor dat je correcte technieken inzet en anders gebruik maakt van een bedrijf dat duidelijk is in zijn werkwijze, een bewezen track-record heeft en uiteraard zelf ook goed gevonden wordt in zoekmachines.
10. Geen analyses uitvoeren
Tot slot is een veel gemaakte fout bij zoekmachine-optimalisatie het niet analyseren van je werkzaamheden. Mensen zijn bezig volgens verschillende technieken hun website te optimaliseren, maar controleren vervolgens niet of deze aanpassingen hebben geholpen. Hoe controleer jij dat jouw optimalisatie technieken hebben geholpen? Of hoe weet je zeker dat het ingehuurde bedrijf zijn belofte heeft waargemaakt? Zorg ervoor dat je gebruik maak van Google Webmaster Tools en Google Analytics om de resultaten van de zoekmachine-optimalisatie bij te houden en te controleren.
Hulp nodig bij het optimaliseren van jouw website? Maak direct een vrijblijvende afspraak en vraag meteen naar ons bewezen track-record.