De voordelen van SEO ten opzichte van SEA
SEO, SEA, SEM, wat betekenen al deze afkortingen nou eigenlijk? In welke opzichten zijn ze gelijk en wat zijn de verschillen? Heeft de één een voordeel ten opzichte van de ander? Wanneer gebruik ik de één en wanneer de ander? En welke is het beste voor mijn doelstelling? In dit artikel worden deze vragen stuk voor stuk behandeld en laten we zien wat de verschillen en voor- en nadelen zijn van SEA en SEO. Laten we beginnen met een korte beschrijving van de termen:
SEA of Search Engine Advertising is het adverteren in zoekmachines. Het gaat hierbij om de betaalde zoekresultaten in zoekmachines als Google, Bing en Yahoo.
SEO of Search Engine Optimization is het optimaliseren van je website op bepaalde zoektermen om zo hoger in de organische of niet betaalde zoekresultaten van zoekmachines te komen.
SEM of Search Engine Marketing is de overkoepelende term van zoekmachine-optimalisatie en zoekmachine advertenties tezamen.
Voor- en nadelen van SEO
SEO kent verschillende voordelen:
- Is in principe GRATIS.
Zo kan je vandaag nog starten met het optimaliseren van je website, zonder hier geld in te investeren. Hier is echter wel de nodige kennis voor nodig. - Boekt veel betere resultaten dan SEA.
Zoals in de tabel hieronder is te zien heeft SEO een vele malen hogere ‘doorklik-ratio’ kan SEA. Dit resulteert in veel meer bezoekers naar je website dan ooit met SEA te behalen is.
Maar SEO kent ook enkele nadelen:
- Het vereist veel kennis.
Alhoewel je in principe zonder te betalen kan starten met SEO, vereist dit wel gedegen kennis van de wijze waarop zoekmachines jouw website indexeren en kennis van de achterliggende code van je website (HTML, CSS). - Het duurt langer voor je resultaat ziet.
Waar SEA direct resultaat biedt, duurt het bij SEO langer voordat je website hoger in de zoekresultaten staat. Een zoekmachine moet jouw website namelijk meerdere malen indexeren, graderen en vergelijken met concurrenten voordat deze besluit je website een hogere positie te geven.
Voor- en nadelen van SEA
SEA heeft een aantal voordelen, waaronder:
- Direct resultaat.
Zodra je de advertentie ‘live’ zet is deze te vinden in de zoekresultaten. - Je bepaalt (deels) zelf het budget.
Je bepaalt zelf hoeveel geld je per maand wilt besteden aan de advertenties. - Gemakkelijk te onderhouden.
Zodra de advertentie loopt, hoef je hier in principe niets meer aan te veranderen. - Relatief weinig kennis nodig.
Met behulp van de uitleg van Google is een advertentie relatief snel gemaakt. Hier is verder geen kennis van HTML of CSS nodig.
Maar SEA kent ook enkele nadelen:
- De kosten kunnen snel oplopen.
Bij zoekmachine-advertenties betaal je doorgaans per klik. De bedragen per klik variëren, maar het kan snel oplopen tot flinke bedragen. - Een stuk minder bezoekers dan met SEO.
Zoals uit de tabel al is af te lezen is de kans dat bezoekers op je advertentie klikken vele malen lager dan bij een top-positie in de niet betaalde (organische) zoekresultaten. - Direct uit de zoekresultaten zodra je stopt met adverteren.
Op het moment dat je stopt met adverteren, verdwijn je direct uit de zoekresultaten.
Verschil doorklikratio (CTR) tussen SEA en SEO
- Positie in Google
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- SEA
- 5,33%
- 3,67%
- 2,69%
- 2,00%
- 1,47%
- SEO
- 31,24%
- 14,04%
- 9,85%
- 6,97%
- 5,50%
Juli 2014, Advanced Web Ranking
Welke moet ik inzetten?
Afhankelijk van je doelstelling en budget is deze keuze relatief makkelijk te maken. Hoe dan ook is het aan te bevelen om te onderzoeken hoe je website op dit moment gevonden wordt in zoekmachines. Vanwaaruit je bekijkt welke zoekwoorden het meest relevant zijn om goed op gevonden te worden. In sommige gevallen zijn er bijvoorbeeld zoekwoorden waar je heel lastig mee kunt scoren. Hierbij gaat het met name om de wat ‘algemenere’ zoekwoorden. Dit wil zeggen: zoekopdrachten bestaande uit maar 1 woord, zoals bijvoorbeeld eten. Hoog scoren met een zoekwoord als eten is erg lastig om voor elkaar te krijgen met SEO vanwege de hoge concurrentie. In dat geval zou SEA een uitkomst kunnen bieden. Let wel: een zoekwoord met veel concurrentie zal ook door de zoekmachines niet onopgemerkt zijn gebleven, noch door concurrenten. Dit houdt in dat de kosten per klik voor een zoekwoord als eten snel kunnen oplopen.
Vragen? Neem contact met ons op voor een vrijblijvend advies.