Buffer of Hootsuite?
Of toch…?
Social media zijn niet langer weg te denken uit het dagelijks (bedrijfs)leven. Om betrokkenheid te vergroten, klantrelaties te onderhouden, waardevolle feedback te krijgen en meer bezoekers naar je website te trekken. Met een plethora aan social media op het internet is de grootste uitdaging het tijdsbeheer van de verschillende social media accounts. En het op de juiste manier inplannen en organiseren van alle berichtgeving. Gelukkig zijn er inmiddels verschillende tools op de markt om overzichtelijk en georganiseerd gebruik te maken van social media. Met behulp van deze tools kunnen berichten worden ingepland, vernoemingen in de gaten gehouden worden en kan je belangrijke inzichten verkrijgen door het gebruik van analyses en statistieken. In dit artikel bespreken wij twee van de meest populaire social media dashboards van dit moment: Hootsuite en Buffer.
Met meer dan 10 miljoen gebruikers is het niet verwonderlijk dat Hootsuite een van de populairste social media dashboards in omloop is. Met Hootsuite kan je berichten inplannen, suggesties krijgen voor interessante content, met je volgers engageren en je voortgang controleren aan de hand van analyses. De betaalde versie stelt je zelfs in staat om samen te werken met teamleden en taken te verdelen. Standaard ondersteund Hootsuite al een heleboel verschillende netwerken, waaronder:
Het grootste voordeel van Hootsuite? Naast het grote aantal ondersteunde sociale netwerken, is dat het zo’n beetje elke functie bevat die je kan bedenken.
Het in de gaten houden van verschillende nieuwsfeeds (streams) tegelijkertijd is een geweldige functie van Hootsuite. Zo kan je bijvoorbeeld verschillende Twitter streams naast elkaar laten zien om alles van @mentions, lijsten en favorieten tot #hashtags en streams van je concurrenten in de gaten te houden. Vanuit deze overzichten is het tevens mogelijk om gemakkelijk te reageren op berichten, nieuwe berichten in te plannen (zowel automatisch als op een zelf gekozen datum en tijd), concepten op te stellen en nog veel meer.
In het tabblad “inplannen” heb je een duidelijk overzicht van de ingeplande berichten en kan je bij suggesties zoeken naar interessante berichten om je content-strategie te ondersteunen. Het is zelfs mogelijk om berichten met bulk in te plannen. Door het uploaden van een .csv bestand (voorbeeld wordt gegeven) kan je zo tot 350 berichten inplannen.
Alhoewel wij Hootsuite zelf ook gebruiken en er erg over te spreken zijn, is het niet perfect. De grote hoeveelheid aan functies en mogelijke uitbreidingen komen de overzichtelijkheid van het dashboard niet ten goede. Voordat je dan ook helemaal gewend bent aan het ontwerp en je je weg goed kan vinden zal je enige tijd moeten investeren in het uitvogelen en indelen van het dashboard.
Een ander nadeel van Hootsuite zijn de kosten voor de verschillende rapporten. De rapporten die standaard beschikbaar zijn bevatten te weinig informatie om werkelijk van nut te zijn. En ook al is de uitgebreidere rapportage in het professionele plan iets beter, is het vanwege het gelimiteerde aantal credits dat je tot je beschikking hebt iedere maand weer kiezen of delen.
Zoals in bovenstaande gedeelte al naar voren is gekomen zijn sommige functies niet of gelimiteerd beschikbaar in de gratis versie. Hootsuite biedt drie verschillende pakketten aan:
Gratis: Maximaal 3 verschillende social media accounts, berichten inplannen, basis rapportage functionaliteit en de mogelijkheid om 2 RSS-feeds in te stellen.
Professional: €7,99 per maand. Maximaal 100 verschillende social media accounts, berichten inplannen, uitgebreide rapportage functionaliteit, oneindig aantal RSS-feeds en tot maximaal 9 verschillende teamleden.
Enterprise: De kosten van dit pakket zijn afhankelijk van de situatie en enkel opvraagbaar.
Alhoewel Buffer ook een social media dashboard is, ziet het er vele malen overzichtelijker uit dan Hootsuite. Uiteraard gaat dit ook ten koste van het aantal functies dat Buffer heeft, maar het resulteert wel in een heldere interface en gemakkelijk te gebruiken tool. Waar Hootsuite zich positioneert als een alles-in-een social media management dashboard, richt Buffer zich voornamelijk op het inplannen van berichten. Zet een schema op, voeg je berichten toe aan buffer en je berichten worden automatisch geplaatst op reeds geselecteerde intervals. Buffer ondersteund op dit moment de volgende netwerken:
Gebruiksgemak is wat Buffer tot een fantastische tool maakt. Het behoeft geen training en met 10 minuten heb je de belangrijkste functies al doorgrond, zelfs als je nog niet heel bekend bent met social media. De betaalde versie voegt samenwerking in teamverband toe, een hoger berichten limiet en uitgebreide analyses.
Er zijn niet veel extra’s of add-ons om functionaliteiten uit te breiden, enkel de essentiële functies om berichten zo goed mogelijk in te plannen op optimale tijden en conversies zo hoog mogelijk te krijgen. Alle functies ondersteunen dit, zo ook de laatst toegevoegde functie: pablo, waarmee je direct vanuit buffer engagerende afbeeldingen kan creëren voor je huidige social media strategie.
Verder kan je RSS feeds toevoegen van je favoriete bronnen op het web om gemakkelijk hun content delen en hebben ze een uitstekende browser-extensie die voor alle populaire browser geschikt is (in tegenstelling tot de extensie van Hootsuite).
Het nadeel van Buffer is dat je niet je huidige nieuwsfeeds kan bekijken, noch kan engageren met je volgers. Alhoewel dit Buffer tamelijk beperkt, is dit juist ook datgene dat Buffer zo overzichtelijk en duidelijk maakt. Zou Buffer een heleboel functies toevoegen, dan zou dit afdoen aan de effectiviteit van de planningstool en zou het gebruiksgemak afnemen.
Zoals in bovenstaande gedeelte al naar voren is gekomen zijn sommige functies niet of gelimiteerd beschikbaar in de gratis versie. Buffer biedt vier verschillende pakketten aan:
Individual plan: Gratis. Gelimiteerd tot 1 profiel per social netwerk en maximaal 10 in te plannen berichten.
Awesome plan: $10,- per maand met een maximum van 10 verschillende social media accounts, tot 100 berichten in te plannen en 15 RSS feeds per social media account.
Business plan: Vanaf $50,- per maand en tot een maximum van 200 social media accounts, tot 2000 berichten in te plannen per profiel en uitgebreide analyses.
Enterprise plan: Vanaf $325,- per maand. Met 200+ social media accounts en uitgebreide support van het Buffer team.
De keuze voor Buffer of Hootsuite zal voornamelijk afhangen van de eisen die je stelt. Zowel Buffer als Hootsuite zijn uitermate geschikt om berichten in te plannen. Is dit het enige dat je nodig hebt, dan zal de keuze waarschijnlijk sneller uitkomen op Buffer. Heb je echter nog veel meer functies nodig en wil je direct vanuit het dashboard reageren, dan zal de keuze snel vallen op Hootsuite. Gelukkig sluiten beide dashboards elkaar niet uit en zou je ze zelfs naast elkaar kunnen gebruiken. Hoe dan ook zullen beide tools je helpen georganiseerder te werk te gaan en betere resultaten leveren. Beide social media dashboards zijn in hun volledigheid voor 30 dagen gratis te proberen, dus mocht je er nog niet uit zijn na het lezen van dit artikel, dan kan je ze nog altijd zelf uitproberen.