Eén tactiek van zoekmachines om jouw website te graderen is het indexeren van het aantal verwijzingen naar jouw website. De achterliggende gedachte hiervan is simpel: des te meer verwijzingen er naar jouw website zijn, des te belangrijker de website en des te hoger de positie in de zoekresultaten. Het vergaren van zoveel mogelijk links naar een website om deze hoger in de zoekmachines te krijgen is dan ook een van de eerste en bekendste SEO technieken, namelijk: link building. Echter, zoekmachines kwamen er al snel achter dat hun tactiek relatief simpel te manipuleren is. Er hoeven immers enkel pagina’s aangemaakt te worden die linken/verwijzen naar de website in kwestie. Om dit tegen te gaan zijn zoekmachines de verwijzingen gaan graderen, waarbij links van een kwalitatief goede site in je voordeel tellen en links van kwalitatief slechte websites (enkel opgezet voor link building, enz.) tellen in je nadeel en zorgen voor een lagere positie in de zoekresultaten. De komst van social media heeft zoekmachines een makkelijkere manier gegeven om de verwijzingen naar jouw website te graderen. Waar het aantal links naar websites voorheen een graadmeter was, is dit tegenwoordig het aantal vind-ik-leuks, volgers, +1’s en shares op de verschillende social media. De dagen van ouderwetse link building zijn voorbij. Social media en SEO, de nieuwe manier van zoekmachines om de autoriteit van websites te testen!
Voordelen van social media en SEO
Waar er voorheen met link building enkel zoveel mogelijk verwijzingen naar een website werden geplaatst op het internet, zorgden deze in ruim 90% van alle gevallen niet voor nieuwe bezoekers. De inzet van social media daarentegen om jouw doelgroep te bereiken heeft de potentie om niet alleen nieuwe bezoekers, maar ook potentiële klanten naar jouw website te krijgen. Doordat de links op relevante plekken geplaatst worden en de inhoud ervan antwoord geeft op de vragen van jouw doelgroep, stel je je fans in staat om de content te delen en een schare fans te creëren rondom jouw website. Des te meer tevreden fans, des te hoger je zal scoren in de zoekmachines.
Niet elke verwijzing is goud waard
Ik hoor je al denken: maar ik kan toch ook gewoon verschillende nep-accounts aanmaken om mijn content te verspreiden via social media? Daar heb je helemaal gelijk in. Uiteraard kan je hier ook gebruik maken van de reeds besproken technieken om zoveel mogelijk verwijzingen te creëren. Echter, het controleren van de kwaliteit en validiteit van deze accounts is voor zoekmachines een stuk eenvoudiger geworden. Een nep-account dat enkel is aangemaakt om content te ‘liken’ en verspreiden, maar zelf geen vrienden of online ‘leven’ heeft, is gemakkelijk te herkennen. En net als voorheen geldt de regel dat links van kwalitatief slechte bronnen negatief zijn voor je ranking. Dus wees gewaarschuwd.
De weg naar succes
Ofwel, het op de ‘oude manier’ creëren van links naar je website is niet langer rendabel en kan zelfs tegen je werken! Investeer niet langer in korte termijn resultaten, die op de lange termijn nadelig werken, maar ga voor een top-positie in Google met behulp van een concrete social media strategie en laat jouw fans de link building voor je doen. Word een autoriteit in je vakgebied en creëer content die jouw doelgroep nodig heeft en zoekt. Hulp nodig? Neem vrijblijvend contact op met New Media Relations en start vandaag nog met het verbeteren van je aanwezigheid op social media.