Winacties als promotiemiddel
Het is een tactiek die al gebruikt wordt sinds het begin der tijden – win acties zijn nou eenmaal één van de beste manieren om interesse in jouw product, bedrijf of merk te stimuleren, omdat mensen graag anderen over gratis dingen te vertellen. En als mensen praten over je merk als resultaat, heb je in wezen je doelgroep omgetoverd tot marketeers.
Hieronder vind je vijf manieren waarop je weggeef acties kan gebruiken om interesse in je merk te promoten, van de typische social media locaties tot reclame op blogs.
1. De gelukkige winnaar
Het menselijk brein is van nature aangetrokken tot het woord “winnen”. Kijk maar eens naar het loterij systeem – onafhankelijk van de kansen, besteden mensen miljoenen aan een “investering”, waarvan het niet waarschijnlijk is dat deze vruchten afwerpt. Waarom? Omdat er eens in de zoveel tijd wél iemand wint. Dit ontsteekt hoop. Wanneer je een weggeef actie houdt, laat iemand dan ook zo snel mogelijk winnen. Adverteer de gelukkige winnaar op je Facebook-pagina, via Twitter, uw nieuwsbrief en – dit is belangrijk – laat de actie doorlopen om hoop levend te houden voor je publiek. Een ander voordeel: de winnaar zal erop gebrand zijn om zijn of haar succes te delen (en daarmee zijn of haar vrienden aanmoedigen om mee te doen). Terugkerende weggeef acties, zoals “één gelukkige winnaar per maand” zijn een geweldige manier om interesse voor jouw merk te behouden.
2. Iedereen wint
Vrienden helpen vrienden. Als een potentiële klant een aanbod voor een gratis € 5,00 Starbucks-kaart bij elke aankoop van jouw product ziet, zullen ze niet alleen geneigd zijn om te profiteren van het aanbod, maar ook om het te delen met hun koffie-liefhebbende vrienden. Mensen hebben een verlangen om anderen te helpen, hier kan je op inspelen met weggeef acties. Een limiet instellen stimuleert de klant om direct te handelen (bijvoorbeeld de eerste 100 yoga mat aankopen vanaf uw website ontvangen gratis een bijbehorende DVD met populaire oefeningen).
3. Rekruteer huidige klanten
Gebruik weggeef acties om uw huidige klanten om te zetten in een waardevolle marketeers – bied iets gratis aan voor elke nieuwe klant die ze werven of een gratis product voor een eerlijke beoordeling van jouw product of merk. Je kan zelf je product promoten, maar mensen zijn geneigd eerder “gewone” ervaringen en meningen te vertrouwen dan iemand die (in hun ogen) alles zal zeggen om hun geld af te nemen. Als bonus, bevordert deze methode ook nog eens de loyaliteit onder uw huidige klanten.
4. Speel in op de filantroop
“De gelukkige winnaar zal € 100 gedoneerd krijgen aan het goede doel van zijn of haar keuze”, “10% van elke verkoop wordt gedoneerd aan het KWF”. De meeste mensen zijn gepassioneerd over een goed doel. Zij het redden van dieren, het helpen van de daklozen, voedsel voor hongerende kinderen in Afrika, et cetera. Als de verkoop van uw product voordelen voor zowel de klant als mensen in nood heeft, speel je in op het fundamentele menselijke verlangen om goede dingen te doen. Als je hiermee het goede doel zelf zover krijgt om jouw merk of product te promoten is dat helemaal top. Bovendien promoot je iets waardevols.
5. Richt je op jouw niche
Je kan blogs, websites of forums vinden over vrijwel elk onderwerp. Stel je voor dat een bekende food-blogger bericht dat jouw restaurant de beste pizza heeft van de omgeving en dat daar deze maand een speciale actie voor geldt. Hiermee bereik je niet alleen een doelgroep die reeds geïnteresseerd is het onderwerp, maar combineer je ook nog eens jouw aanbod van een fantastisch product met een weggeef actie.
Een andere optie: Sommige blogs bestaan uitsluitend ten behoeve van het bevorderen van weggeef acties. Een advertentie op deze blogs zal een groep mensen bereiken van wie de enige reden voor het lezen van het blog is om weggeef acties te winnen. Een snelle Google zoekopdracht toont al snel populaire sites binnen deze niche.
Of je nu een tekenwedstrijd houdt voor een vakantie naar Spanje of een moestuintje weggeeft bij elke aankoop, je creëert interesse voor jouw merk. Mensen zullen erover praten, en je merk wordt gepromoot via meerdere locaties.
Mensen houden ervan om te “winnen” en mensen houden ook van “gratis”. Nu hebben we slechts enkele voorbeelden gegeven om in te spelen op deze inherente menselijke eigenschap.
Tijd om te beginnen met het plannen van jouw weggeef actie en het genereren van naamsbekendheid rondom jouw bedrijf/merk.
BRON: http://www.socialmediatoday.com/social-business/5-ways-use-giveaways-generate-social-buzz-0