Een populaire mythe…
Het verkeerd geciteerde motto “if you build it, they will come” uit de film Field of Dreams (1989) met Kevin Costner in de hoofdrol is inmiddels uitgegroeid tot een van de grootste marketing mythes van de laatste jaren. Waar het in de film gaat om “if you build it, he will come” is deze mythe met een groeiend aantal starters en ZZP-ers steeds vaker omgebogen naar een voor hen toepasselijkere “they”. Het simpelweg bouwen van een website en het opzetten van verschillende sociale media kanalen garandeert niet dat (potentiële) klanten jou ook kunnen vinden. De harde waarheid is dat succes op het internet net als al het andere in het leven niet zomaar komt aanwaaien.
Ook al heb je het beste product van wereld, de mooiste website en maak je gebruik van de meest populaire sociale netwerksites, zonder een achterliggende strategie en actief gebruik zal je weinig bereiken.
Het internet is een zee aan informatie. Om mensen te bereiken moeten zij niet alleen weten dat je aanwezig bent, maar ook waar. Als marketing zo makkelijk was als het simpelweg lanceren van een website of winkel, dan zou er weinig nut zijn voor de reclame-industrie. Bedenk maar eens hoeveel geld bekende winkelketens als HEMA en Bol.com uitgeven aan reclame om huidige en nieuwe klanten naar hun toe te trekken. Zij geloven zeker niet in de mythe “If you build it, they will come”.
Laat mensen weten dat je er bent.
Dit klinkt voor de hand liggend, maar zowel bestaande als potentiële klanten moeten weten dat je er bent. Neem niet aan dat mensen er vanuit gaan dat je een website hebt. Zoekmachines kunnen je hierbij helpen, maar zijn enkel een aanvulling. Zorg ervoor dat het adres van je website overal – op al je marketing gerelateerde producten (posters, visitekaartjes, flyers, enzovoort) – te vinden is. Een makkelijk te onthouden domeinnaam is daarbij een pré.
Mensen werkelijk naar je website krijgen is lastig. Zelfs als je je in een nichemarkt begeeft, zijn er voldoende concurrerende websites die vechten om bezoekers. Waarom moeten mensen nou net jouw website bezoeken uit alle andere websites die zweven op het web? Vraag jezelf af waarom jouw website beter is en wat de meerwaarde is ten opzichte van de concurrentie. Staar je hierbij niet blind op kleine aanpassingen, maar zorg er wel voor dat je voldoet aan de laatste standaarden van het web. Hier kan New Media Relations je mee helpen.
Klanten zijn moeilijk gewonnen, en nog makkelijker verloren.
Dit houdt in dat je je week in, week uit, bezig moet houden met het aantrekken en vasthouden van hun aandacht. Blijf in zicht. Of zij je producten en diensten nou op dit moment nodig hebben of niet, door in beeld te blijven, zorg je ervoor dat jij de eerste bent aan wie ze denken mochten ze je producten of diensten wel nodig hebben. Slimme (online) marketeers maken gebruik van een combinatie van marketing strategieën om de aandacht van klanten te trekken en te behouden, waaronder: zoekmachine-optimalisatie, zoekmachine advertenties, recensies en vergelijkingssites, content marketing en social media marketing. Heb je een groter budget betrek er dan ook de traditionele media bij als radio, tv en drukwerk.
Marketing is de enige manier om ervoor te zorgen dat mensen je vinden en volgen. Je kan een website bouwen en online zetten, maar dat is niet genoeg. Een goed gecoördineerde marketingstrategie die samenhangt met je bedrijfsplan verzekert een stroom van bezoekers naar je website. De resultaten die je kan bereiken met je website zijn veelal evenredig aan de inzet en inspanning die je erin stopt. Investeer in je online aanwezigheid en ga niet uit van de marketingmythe, maar creëer je eigen succes! Hulp nodig? Neem vrijblijvend contact met ons op.