SEO is de afkorting van Search Engine Optimization of zoekmachine-optimalisatie in het Nederlands. SEO is het verbeteren van de zichtbaarheid van een website in de ‘organische’ of niet-betaalde zoekresultaten van een zoekmachine. Door SEO toe te passen op een website wordt de website beter gevonden in zoekmachines zoals Google of Bing. Een betere zichtbaarheid in zoekmachines heeft als gevolg meer bezoekers, wat het verschil tussen gevonden en niet gevonden kan inhouden.
Zoekmachine optimalisatie
Zoekmachine optimalisatie (SEO) heeft betrekking op het optimaliseren van een website door het verbeteren van verschillende factoren. In principe zijn er drie stappen die je doorloopt bij het optimaliseren van een website.
1. Technische kant
Allereerst is er de technische kant. Is de code van je website geoptimaliseerd? Is er overbodige code in je website te vinden en worden de juiste tags (h1, h2, h3) ingezet op de juiste plekken? Daarnaast wordt er gekeken naar de links in je website. Zijn deze duidelijk en werken ze allemaal? Geeft de link al aan wat het onderwerp is, of wordt er enkel een willekeurig pagina nummer genoemd?
2. Tekst en inhoud
Vervolgens gaat het om de inhoud van website. Geeft de inhoud antwoord op een mogelijke zoekopdracht en is de inhoud duidelijk en logisch opgesteld? Het gaat zoekmachines tegenwoordig steeds meer om de inhoud.
3. Linkbuilding en autoriteit verhogen
De derde stap heeft alles te maken met het verhogen van de autoriteit van je website. Dit houdt in dat jouw website in de ogen van de zoekmachines een steeds betere reputatie krijgt. Uiteraard heeft dit te maken met de leeftijd van je website, maar ook op hoeveel andere websites jouw website vernoemd wordt: het zogeheten ‘linkbuilding’. Door zoveel mogelijk verwijzingen te krijgen naar jouw website zien zoekmachines dat jouw website steeds populairder is.
…..maar voor je aan deze drie stappen begint is het belangrijk om eerst te weten op welke zoekwoorden jij je website wilt optimaliseren, oftewel met welke zoekwoorden wil jij gevonden worden in de zoekmachines? Met behulp van een Google’s Keyword Planner kan je inzien hoeveel zoekopdrachten er gedaan worden op bepaalde zoekopdrachten, hoe hoog de concurrentie is en welke zoekwoorden relevant zijn voor jouw website.
Zoekmachine Marketing
Bij SEO komt genoeg kijken. Uiteraard is het mogelijk zelf een pagina te optimaliseren, maar om ervoor te zorgen dat je op de eerste pagina in zoekmachines komt en blijft staan is het van belang dat je dit proces in de gaten blijft houden. Met behulp van New Media Relations ben je ervan verzekerd dat je website hoog in zoekmachines staat en je potentiële klanten jouw website vinden.